Ledarskap, en ständigt pågående process.

Kan du kontrollera din människa? Är du helt säker på att den i en kritisk situation verkligen skulle lyda dig? Nej det var det jag trodde. Felet många katter gör är att dom blir bekväma och glömmer bort att hela tiden befästa sitt ledarskap över sina människor. Här kommer därför en lydnadsövning som du ofta kan använda på din människa:

Vänta tills människan verkar lugn och avslappnad. Placera dig sedan på den. Förslagsvis i knät eller på bröstet, i början gärna så ni kan ha ögonkontakt. Nu ligger du kvar där och tillåter inte att din människa flyttar sig fören du ger den ett frikommando. Använd rösten och blicken för att få människan att behålla sin position. Behövs det kan du även använda klorna. Ofta räcker det med att hota med att göra det. Fäll ut pekklon och håll upp den i människans synfält. Själv har jag aldrig behövt ta till så drastiska metoder eftersom jag är en naturlig ledare och har så pass mycket pondus att ingen kommer sig för att trotsa mig. Ju oftare du gör den här övningen desto bättre kommer din kontroll av människan bli.

En illustration.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0