Kaffe och ett recept.

Rätt nyss hemkommen från en promenad. Jag hade sällskap av Kenzo men jag dumpade av henne hos Sven på väg hem. Jag dricker dagens andra kopp kaffe och glor som vanligt på folk som passerar mitt fönster. Det är lite av en favoritsyssla. Nyss gick en snubbe förbi som hade samma fräcka gångstil som Edgar i Men in Black I, alltså han som egentligen är en insekt.

Igår lagade jag alltså fiskgratäng med spenat, helt egenkomponerad av mig själv. Det var riktigt gott, inte så att håret ställde sig på enda eller jag skrek ”Yes yes!” som någon kvinna i nån galen schamporeklam gör, men sådär lagom gott. Det kunde nog blivit bättre, om jag haft någon annan fisk framför allt. I frysen fanns bara Pangasius och den smakar lite dyigt. Nästa gång får det nog bli torsk.

Ingredienser:

Vit fisk
Hackad spenat
Creme fraishe (fetthalt valfri)
Sambal oelek
Citron
Ost (fetthalt valfri)

Såhär gör man:
- Tina spenaten och rör ihop med valfri mängd creme fraishe. Krydda med salt, peppar, lite scitron och sambal   
   oelek.
- Koka fisken i vatten med monstruösa mängder salt (norskt recept, fisken blir fast och fin i köttet, askalas).
- Lägg upp fisken i en ugnsfast form, krydda med citronpeppar och du har lust.
- Klicka ut spenatröran runtomkring.
- Strö över ost.
- In i ugnen på 200 grader tills spenatröran är varm. Sätt ugnen på grill mot slutet så osten får fin färg, om det 
  behövs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0